lukiodiplomi AIHEET

KÄSITYÖN
Lukiodiplomiaiheet vuosittain



KÄSITYÖN LUKIODIPLOMIN TEHTÄVÄT 2018–2019

1. MINIATYYRI Toteuta miniatyyri tai miniatyyrikokonaisuus valitsemastasi aiheesta.

2. VALOT, VARJOT JA PINNAT Tutki valon, varjon ja pintojen yhteyttä. Toteuta tuote, jossa erilaiset materiaalipinnat vaikuttavat valoon ja varjoon tai jossa valo ja varjo vaikuttavat erilaisiin materiaalipintoihin.

3. LÄHETIN Lähettimiä on erilaisia. Toteuta tuote, jolla voit lähettää jotakin.

4. MÖNKIJÄ Mönkijä on laite, joka etenee valitussa maastossa tai alustalla ohjattuna tai itseohjautuvasti. Mönkijöitä on kaiken kokoisia ja niillä voi mahdollisesti myös kuljettaa jotakin. Toteuta mönkijä tiettyyn käyttötarkoitukseen.

5. KUN MENNYT KOHTAA TULEVAN - MIKÄ ON SINUN PERINTÖSI? Vuonna 2018 koko Eurooppa viettää yhteistä Kulttuuriperinnön eurooppalaista teemavuotta. Kulttuuriperinnöllä tarkoitetaan nykyhetkessä eläviä, menneisyydestä perittyjä voimavaroja kaikissa muodoissaan ja näkökohdissaan – aineellisissa, aineettomissa ja digitaalisissa. Teemavuoden tavoitteena on lisätä kansalaisten tietoisuutta kulttuuriperinnöstä ja saada meidät pohtimaan sen merkityksiä niin paikallisella, alueellisella, kansallisella kuin eurooppalaisella tasolla. Suomessa vuoden pääteemana on osallisuus kulttuuriperintöön. Tehkää yhdessä projekti, jossa tutkitte kulttuuriperintöä ja jolla osallistutte teemavuoden viettoon. Projektissa voi olla mukana eri lukiodiplomeja suorittavia opiskelijoita. Projektissa suoritettavassa lukiodiplomissa noudatetaan Opetushallituksen antamia kyseisen lukiodiplomin ohjeita

KÄSITYÖN LUKIODIPLOMIN TEHTÄVÄT 2017–2018

1. KETJU Ketju on kokonaisuus, joka koostuu muotojen, rakenteiden tai toimintojen sarjasta. Suunnittele ketju, mallinna se digitaalisesti ja valmista siitä ainakin yksi osa tai vaihe tietokoneavusteisesti.

2. SATA PALAA

3. KUMOA KAAOS Toteuta tuote, jonka avulla kumoat kaaoksen ja järjestät järkevästi.

4. VIESTI Toteuta tuote, jolla välität viestisi.

5. YHDESSÄ HYVÄÄ Tehkää yhdessä projekti, jolla edistätte hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä valitsemassanne kohteessa. Projektissa voi olla mukana eri lukiodiplomeja suorittavia opiskelijoita. ”Yhdessä” on myös Suomen itsenäisyyden 100-vuotis-juhlavuoden teema. Halutessanne voitte liittää projektinne juhlavuoteen. Projektissa suoritettavassa lukiodiplomissa noudatetaan Opetushallituksen antamia kyseisen lukiodiplomin ohjeita.

Käsityön lukiodiplomin tehtävät 2015–2016

1. KOULUKÄSITYÖ 150 VUOTTA Käsityö tuli Suomessa koulun oppiaineeksi 1866 ensimmäisenä maailmassa. Etsi oman sukusi koulukäsityö ja tarina siitä. Käytä sitä lähtökohtana ja tuota sen perusteella uusi tuote nykypäivään.

2. KYLÄ TAI KAUPUNKI Kuvaile jotakin asuinpaikkasi erityispiirrettä kuten sen historiaa, arkkitehtuuria, tapahtumaa, sinulle merkittävää paikkaa tai henkilöä. Toteuta tuote, joka liittyy oman kyläsi tai kaupunkisi elämään.

3. LENNOSSA Toteuta lentävä, lennätettävä tai lennättävä laite.

4. KOODI Luo koodi, jonka sulautat ohjaamaan olemassa olevan tai itse toteuttamasi tuotteen toimintaa.

5. MITÄ TARVITSET MATKALLA? Kuvaile jotain matkaa ja siihen liittyviä tarpeita. Toteuta tuote jota tarvitset määrätyllä matkalla.

6. VALAISIN Toteuta valaisin A.) muihin käyttötarkoitukseen tehdyistä tuotteista tai B.) parantamalla olemassa olevan valaisimen laatua alkuperäisessä käyttötarkoituksessa Valitse tehtävävaihtoehdoista joko A tai B. Lukiodiplomi muodostuu käsityötuotteesta tai -teoksesta ja sen syntyä esittävästä portfoliosta.

Käsityön lukiodiplomi on 38 tunnin laajuinen kokonaisuus. Katso tarkemmin käsityön lukiodiplomin suorittamisen ohjeet.

Käsityön lukiodiplomin tehtävät 2014–2015

1 Tyyliä tilaan
Valitse tila, joka kaipaa muutosta. Ideoi muutos ja uudista valitsemasi tila
remontoimalla, muotoilemalla tyyliä tai muuttamalla käyttötarkoitusta.

2 Vesikulkuneuvo
Rakenna a) pienoismalli kelluvasta kulkuneuvosta tai vaihtoehtoisesti
b) uusi osa tai varuste oikeaan vesikulkuneuvoon.

3 Soitin
Rakenna instrumentti tai musiikin toistoon liittyvä väline.

4 Verhoile, vaateta
Verhoile, vaateta, peitä tai naamioi jokin esine tai tila.

5 Kalevala, kanteletar
Kalevalan julkaisemisesta tulee vuonna 2015 kuluneeksi 180 vuotta ja sen
sisarteoksen Kantelettaren ilmestymisestä 175 vuotta. Tutki Kalevalan tai
Kantelettaren runoja ja kertomuksia. Suunnittele ja valmista käsityöllisin
keinoin uusi tulkinta valitsemastasi kansanrunokokoelman teemasta.

6 Selfie
Ideoi ja toteuta käsityö-selfie.




Käsityön lukiodiplomin tehtävät 2012–2013

1 HYVÄ KOLMINKERTAISUUS

Tutki triptyykki käsitettä eri yhteyksissä ja mitä merkityksiä se sisältää.
Suunnittele ja valmista kolmiosainen käsityötuote tai -teos.

2 AIKA AJATONTA

Tutki designklassikoita, jotka kuvastavat aikaa tai ajattomuutta. Suunnittele
ja toteuta käsityötuote tutkimustesi inspiroimana.

3 PIENESTÄ SUURTA

Tutki ympäristöä mikroskoopin tai kameran makro-objektiivin avulla.
Käytä havaintojasi uuden tuotteen suunnittelun lähtökohtana.

4 IHAN PIHALLA

Ideoi ja suunnittele uusi pihapeli. Valmista pelissä tarvittava tarpeisto.

5 PAREMPI KUIN UUSI

Suunnittele ja valmista käyttötarkoitukseltaan uusi käsityötuote tai -teos
joko yhdestä tai useammasta rikkinäisestä ja tarpeettomasta esineestä.

Käsityön lukiodiplomeja suositellaan hyödynnettäväksi lukioissa Maailman
designpääkaupunki Helsinki 2012 (World Design Capital Helsinki 2012) -vuoden käsittelyssä. WDC 2012 teemat ovat ”Avoin kaupunki – paremman elämän edellytyksiä kaupunkilaisille”, ”Globaali vastuu – designin uusi rooli” ja ”Uuden kasvun juuret – Embedded Design”. Voit tutustua vuoden ohjelmaan Maailman designpääkaupunki Helsinki 2012 -verkkosivuilla http://wdc2012helsinki.fi /

Käsityön lukiodiplomin tehtävät 2011–2012

1 LIIKETTÄ ja VÄRInää KUUTIOSSA
Toteuta kuutioon rajautuva käsityöteos, jonka sivut ovat enintään 1
metrin mittaisia (1 m x 1 m x 1 m). Valmiissa käsityöteoksessa yksi
impulssi aiheuttaa ketjureaktion, joka tuottaa liikkeen ja värin leikkiä.
(Hae internetistä taustatietoa esimerkiksi hakusanoilla: ”Goldberg
machine”, ”dominoefekti”, ”mobile”)
2 OLE AKTIVISTI!
Tuo esiin oma äänesi julkisessa tilassa. Suunnittele ja tuo julki itsellesi
ajankohtainen ja tärkeä arvo, aate tai mielipide käsityöaktivismin keinoin.
3 KATTAUS KAHDELLE
Tutustu eri maiden ruokakulttuureihin ja sovella saamiasi vaikutteita
suunnittelemaasi kattaukseen kahdelle. Toteuta kattaukseesi liittyvä
käyttö- tai koriste-esine tai kattaustekstiili.
4 BLOGEISTA TYYLIÄ - analyse blogs, name your looks
Analysoi muoti-, vaatetus- ja harrastusblogien antamaa kuvaa tämän
päivän tyyleistä. Nimeä, suunnittele ja tee näkyväksi oma tyylisi. Valmista
jokin osa tyylikokonaisuudestasi. (Hae internetistä taustatietoa esimerkiksi
hakusanoilla: ”hel looks”, ”katumuoti”, ”street style blogs”)
5 LÖYDÄN MENNÄÄSTÄ TULEVAN
Suunnittele ja valmista käsityötuote omaan käyttöösi tutkimalla ja soveltamalla
perinteisiä käsityötekniikoita. Yhdistä vanhaan valmistustekniikkaan
siihen soveltuvaa uutta materiaalia.
Opiskelijan tulee selvittää ja hankkia asianmukaiset luvat ennen mahdollista käsityötuotteen
tai -teoksen esittämistä julkisessa tilassa.

Käsityön lukiodiplomeja suositellaan hyödynnettäväksi lukioissa Maailman
designpääkaupunki Helsinki 2012 (World Design Capital Helsinki 2012) -vuoden
käsittelyssä. WDC 2012 teemat ovat ”Avoin kaupunki – paremman elämän edellytyksiä
kaupunkilaisille”, ”Globaali vastuu – designin uusi rooli” ja ”Uuden
kasvun juuret – Embedded Design”. Voit tutustua vuoden ohjelmaan Maailman
designpääkaupunki Helsinki 2012 -verkkosivuilla http://wdc2012helsinki.fi /

Käsityön lukiodiplomiaiheet 2010-2011

1. Mad Mechanical Toy – Hullu laite

Suunnittele ja toteuta toiminnallinen mekaaninen hullu laite.


2. Myy itsesi Ikealle
Suunnittele ja valmista Ikean konseptiin soveltuva uusi tuote.


3. Hopeinen kuu luo merelle siltaa
Pohdi veden voimauttavia ja symbolisia merkityksiä, joita käytät lukiodiplomityön
lähtökohtana. Suunnittele ja valmista käsityötuote tai -teos, jonka materiaalina on hopea.


4. Suomi 100 vuotta sitten
Suunnittele ja toteuta koriste-esinesarja tai asustesarja suomalaisen kansallisromantiikan
ja jugendin innoittamana.


5. Kolme ongelmaa – yksi ratkaisu
Suunnittele ja toteuta yksi tuote, joka ratkaisee kolme arjen ongelmaa.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Käsityön lukiodiplomiaiheet 2009-2010


1. Minun Afrikkani
Suunnittele ja valmista jotakin afrikkalaista kulttuuria ilmentävä käsityötuote tai -teos.

2. Kone, jossa eletään

 
Le Corbusier (1887–1965) oli funktionalistisen arkkitehtuurin uranuurtaja. Le Corbusier kutsui asuintaloa ”koneeksi, jossa eletään”. Suunnittele ja toteuta funktionalistisen ”asumiskoneen” osa omaan kotiisi.

 
3. Jäljet pelottavat

Suunnittele ja valmista käsityötuote tai -teos, jossa toteutuu kestävän kehityksen periaatteet.


4. Optiikkaa ominaisuutena

 
Suunnittele ja valmista käsityötuote tai -teos, jossa hyödynnetään peilin, lasin, muovin tai valokuidun optisia ominaisuuksia.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''"""""""""""
Käsityön lukiodiplomiaiheet 2008-2009

1. Näytelmä

Suunnittele omana tulkintanasi puvustus, lavastus tai valaistus ja toteuta siitä osa.


2. Kirpputori
Mene kirpputorille, keksi idea ja etsi tarvikkeet uuteen tuotteeseen, jonka toteutat.


3. Formula 1

Suunnittele formulakulttuuriin liittyvä brandi ja liitä se johonkin tuotteeseen, jonka toteutat kokonaan tai osittain.


4. Lelu
Suunnittele tuotesarja, johon kuuluu leluja tai muita esineitä, jotka reagoivat ympäristön ärsykkeisiin esimerkiksi liikkumalla. Valmista yksi sarjaan kuuluvista esineistä.


5. Sademetsä
Hyödynnä sademetsän viitekehystä jonkun uuden tuotteen tai tuotesarjan suunnittelussa,jonka valmistat tai teet siitä mallikappaleen.